>>>   R e c e n z e   >>>   TÖRR "Törritorium"

TÖRR "Törritorium"

(2006 Monster Nation)

Rock´n´roll zvaný black metal

Kdo se ze staré gardy metalových kapel povstanuvších za komunismu může dnes pochlubit faktem, že kromě CD vychází jeho řadovky ve formátu LP? Díky vydavatelství Monster Nation to jsou pouze Root a Törr! Kapely, o které dávno není zájem jen doma, ale právě i venku - vydání vinylu je toho jasným signálem, pochyboval-li by tedy někdo. Kapela Törr vydala minulý rok svoji sedmou řadovou desku, kterou si právě přehrávám a prohlížím.

Muziku nechám uležet do dalšího odstavce a nejprve popíši obal, který je jedním slovem parádní. Barevný, lakovaný, rozvírací. Na obalu je vyobrazena lebka se zkříženými hnáty, tedy nic originálního ani v kontextu obalů Törr (vzpomeňme na "Kladivo na čarodějnice"), ale proč ne, koneckonců Motörhead (po kterých se Torr kdysi "přejmenovali" na Törr) si s tématem obalů také hlavu nelámou a nikdo by to po nich ani nechtěl, natož očekával. Lebka s hnáty je probodána a vypolstrována ocelovými bodlinami. Celek působí impozantně. Rozevřeme-li obal, rozprostře se před námi fotografie členů kapely v zasněžené krajině v pozici rybářů s pruty v rukou. Nic než nadhled v tom nehledám. V jednostránkové příloze jsou pak texty a další fotografie (tentokrát už bez prutů). S obalem strávíte jeden poslech desky ani nevíte jak.

Po svém experimentálním období (alba "Morituri te Salutant" a "Tanec Svatého Víta") se Törr vrátili (slyš předposlední album "Made In Hell") tam, kde jim bylo vždy nejpříjemněji: k rock´n´rollu zvanému black metal. K black metalu v původním smyslu slova, čerpajícímu z odkazu praotců stylu Venom a rock´n´rollu podle nesmrtelných Motörhead. Namíchejte to v poměru jedna ku jedné, přidejte nevybíravé texty v češtině a na druhé straně rovnice vyjde Törr.
Na "Törritorium" kapela připravila úctyhodných třináct zářezů, které uvede titulní intro. To sice slušně navodí atmosféru, ale nemohu se u něj zbavit pocitu, že bylo vymyšleno jen na základě důvtipného názvu alba. První skladba a hned hit na první poslech: "Čert mě vem" posluchače namydlí opravdu důkladně, otvírák ve velkém a pekelně svižném stylu. Následuje moderní riffovačka průběžně se přelévající do pomalého tempa, "Revoluce zla" z pera bubeníka Sladkého, který kromě ní přispěl mj. hned následující skladbou nazvanou "Generace mrtvol". V ní už se střídá střední tempo s rychlým a nahrávka velmi příjemně plyne, odhlédnu-li tedy od uchu neznělé úvodní fráze refrénu (Ze všech stran na nás hovna lítaj). "Ten den" je opět středně tempová, jednoduchá skladba se zcela adekvátním refrénem. Rychlé nasazení a deska zase vře: "Vnitřní hlas" v hlavě vymaluje zpěvným refrénem (Jdi a střílej do lidí / Jdi a nepočítej těla / Bůh to stejně nevidí / Vždyť takhle se to dělá). Intro a outro následující "Rezervace" jako kdyby bylo vzdáleně ovlivněno jistou náladou skladby (nikoliv skladbou samotnou) "Itsári" od thrash metalových klasiků Sepultura. Tenhle song jako kdyby kapela navíc sejmula z alba "Morituri te Salutant", kde by jistě nevyčníval, ale ani nezapadl. Stranu A uzavře kompozice "Přes propast času", která je - v rámci stylu - dočista procítěnou baladou podle dávno zažitých a neměnných vzorců, ale zabírá tak, jako kdybych sílu žánru právě teď objevil... Béčko zakrojí novodobě naostřený kus "Zatracenej", kde kapela z pomalého tempa skanduje do rychlejšího, ale skladba i tak více odkapává než odsypává. Za to "Lůza" je opět nezřízeným broušením kosy, po jejímž poslechu už nemůžete věřit tomu, že Henych hází na ulici drobný bezdomovcům. Ani se nenadechnete a deska pokračuje výrazným, povedeným hitem "Milion let", kde se se slovem „milion“ šermuje po celou délku skladby. "Gotika" je po celé ploše vygradovávána kytarou, které kontinuálně kypří půdu samotná rytmika se zpěvem. Poslední věc před jistým bonusem, "Exit Us" zní moderně (podepsán pod ní je do třetice bubeník Sladký, zbytek materiálu složil Hereš, o většinu textů se postaral Henych) a plyne opět spíše ve středním tempu s pomalým refrénem. Pomyslným bonusem je na závěr "Kladivo na čarodějnice" v anglickém jazyce (takto nazvané "Mallevs Maleficarvm") a jedná se o stejný případ jako jsem nedávno rozebíral u 7" EP V.A.R. Angličtinu na zpestření ano, ale český projev je jak v případě V.A.R., tak i Törr nenapodobitelný nebo přesněji řečeno nenahraditelný.

Resumé: jednoduché, ale pestré a stále převážně hitové songy v duchu původního black metalu zkombinované s rock´n´rollem logicky navazují na předchozí album "Made In Hell", na kterém však byly veselejší, vylehčenější texty a hit střídal hit. Kapela v jistém smyslu zvolnila, což mi sice místy tolik neimponuje a jak jsem již naznačil, v textech některé obraty lehce skřípou, ale jako celek standardně slušná práce vyhotovená k poměrně příjemnému poslechu. Desky tohoto typu může kapela skládat a nahrávat dokud to jen bude možné - je to totiž v dnešní době přesně to, co od ní současní, stejně jako starší (ale ne úplně senilní) fans očekávají.