>>>   R e c e n z e   >>>   sampler BRNO STÁLE V PLAMENECH

sampler BRNO STÁLE V PLAMENECH

(2012 Bažina, Člověk, Dead Heroes Records, Gasmask Records, Insane Society Records, Papagájův Hlasatel Records, Phobia Records, Totalitarianism Still Continues, Véva Records, Voltage Records, Waking The Dead, Zero Budget Productions)

Žhavá půda pod nohama

Čtyři roky jsou ty tam a z brněnského popela vstává další punková kompilace lokálních kapel. Psát zde o pozitivech kompilací nebudu, každému je snad jasné, že jde o cenný dokument určitého místa a doby. Často i bez ohledu na jeden ortodoxní hudební žánr. Kompilace „Brno stále v plamenech“ se snaží už podruhé zachytit současnou underground-punkovou scénu jihomoravského regionu. Najdeš zde celkem čtrnáct kapel, z nichž pět už se představilo i zmíněné předchozí kompilaci „Spalte Brno na prach“ (čti Berryho dobovou recenzi sampler SPALTE BRNO NA PRACH "Brno-City Raw Hardcore / Punk Compilation"). Kapely do tebe nasypou osmnáct válů a jasně plivnou do ksichtu všem pochybovačům, kteří si myslí, že Brno již pouze dohořívá a vše se točí hlavně kolem Prahy. Srovnání relativně nedávné pražské kompilace a brněnské, případně podobně koncipovaných jihočeských, už nechávám na každém jedinci, protože i přes případné nedostatky a mínusy, jde především o propojení kapel z jednoho regionu a možnost ukázat, jaká muzika se v tom či onom místě vlastně hraje, a o to by mělo jít především!

Fotka rozbombardovaného Brna, fotky kapel kolem a název v Crass fontu, to je přední strana, která bez nějakých dlouhých vytáček udává jasnou zprávu o tomhle vinylu. Zadní stranu pak hostí loga kapel, názvy jednotlivých válů a krásná fotka Brna nad kterým je obloha plná blesků. Ovšem ta opravdová lahůdka přichází až s přílohou, která je jakousi osmdesáti čtyř stránkovou variací na Hlubokou Orbu, plnou rozhovorů se všema kapelama. Nechybí však ani prostor pro každý ze zúčastněných labelů, informace o kompilaci od autorů a závěr, který v angličtině obsáhle pojednává o brněnské scéně. Rozhovory nejsou sice všechny stejně dlouhé a některé kapely zde dostaly výrazně menší prostor, ale určitě doporučuju si je všechny přečíst. A abych nezapomněl, každá kapela zde umístila texty i s vlastní grafickou prezentací. Takhle si představuji kvalitně zpracovanou přílohu nebo chceš-li vnitřňák k vinylu - opravdu moc povedené.

Samotný černý vinyl, který vyšel v celkem šesti stech kopiích, otevírá crustová FESTA DESPERATO. Škoda, že už v době, kdy vyšla tahle kompilačka, Festa nehrála a doposud to zatím nevypadá, že by se něco změnilo. Jejich vál "Varování“
" je pěkným úvodem celé desky a kapela zde pokračuje v nastavené laťce desky "Psi Vatikánu" z předešlého roku.

Druzí v pořadí jsou pak THE INTRUDERSS s válem "7 miliard", kteří mydlí solidní hardcore/punk s odkazem na starou Anglii, ovšem na koncertech mi kapela přišla daleko syrovější a jistější než tady. Mimochodem, bohužel i tahle kapela je od posledního koncertu na prosincovém Killed by Brno, minulostí.

Následuje úplně nová kapela BOY, která se točí především kolem zpěváka Mad Pigs, Kejkly. Melodický hardcore-punk s českým textem v podobě válu "S náma si nebudou hrát", povedený text a čeština, která se mi stejně líbí víc, než tolik oblíbená Kejklova angličtina. Kapela má teď zcela nově vydán i samostatný sedmipalec, jehož recenze se brzo objeví i u nás na webu.

Jako čtvrtí v pořadí jsou pak BOMBATÖLCSÉR s vály "Alcoholic Brainwash" a "Fukušima noční můra". Tahle nová crustová detonace z Brna se zpěvačkou u mikrofonu nehraje vůbec špatně a shodou okolností i jim vyšel nedávno samostatný sedmipalec, který se moc povedl. Mimochodem ten název pochází z maďarštiny a znamená to bombový kráter.

Další MACGYVER jsou v Brně už stálicí, která je bohužel dost opomíjená mimo hranice regionu, ač jde o zajímavou kombinaci starého českého punku, hardcoru, ale slyším tam třeba i vlivy undergroundu. Na kompilaci přispěli songem "Ode zdi ke zdi" a celkově na mě kapela působí - vedle všech těch detonací - jako příjemné zjevení. Nedávno jim vyšlo samostatné LP s názvem "Panthalassa".

TUMMO také nejsou na místní scéně za žádné novice a jejich mix sludge metalu a stoner rocku i se zabroušením do hardcore-punkových kořenů, je dobře znám i posluchačům mimo region. Pro mne určitě jeden z nejlepších momentů na celé desce. V jejich válu "Hlídač" se hudba výborně doplňuje s textem, který je věnován pojetí soukromého vlastnictví u nás. Pokud jde o nahrávky, mohu vřele doporučit jejich velkou desku z roku 2011.

Jako poslední na první straně jsou grindeři V DOBĚ MORU, kteří ve válech "Černé zlato" a "Nevděční" spouštějí to pravé peklo! Kapela mě moc bavila naživo v prosinci na Killed by Brno a baví mě i tady, tohle si fakt pouštím několikrát po sobě.

Nemálo zostra začíná i druhá polovina desky. Jako první se představují crust-grindoví 6MAS se songem "Vina". Kapela není žádným nováčkem a i přes stále komolící název ze strany fanoušků (čte se to šest mas), si jede dál. Mimochodem, dobře nazvučená basa!

Následuje RISPOSTA, která patří už k úplným stálicím nejen brněnské, ale i české crustové scény, však bezpočet koncertů u nás i v zahraničí a slušný počet nahrávek je toho jasným důkazem. Risposta to má stále pevně v rukou a není radno o tom pochybovat, jejich vál "Obchodník s rakvemi" doslova zabíjí!

Neméně suverénně na mě působí i znojemští MIDNATT DÖD, u kterých se v tomto případě jedná o první zářezy do vinylových drážek. "Peklo na zemi" i "Hromada kostí" jsou klasický d-takt masakr ala Švédsko s dívčím vokálem. Kapela hraje sice teprve pár let, ale myslím, že letos by se mohl klidně už objevit nějaký sedmipalec. A tuším, že se snad i něco chystá.

Následující crust-grind detonace nese název MORSA. Jedná se o úplně novou kapelu, kde se vokálu zhostila Jana a kytary Kamil ze zaniklých Age of Death, kteří umístili něco ze své kuchyně na předešlou kompilačku. "Mirrors Of Society" je hodně syrový a rychlý masakr. Kapela loni udělala čtyřskladbové demo, která se dá sehnat na kazetě i na CD.

Zvolnění tempa a melodická kytara hned v úvodu, na řadu se dostávají jedni ze současných pilířů brněnské scény, MAD PIGS. Jejich melodický hardcore-punk se sborovými refrény mě baví a musím uznat, že kapela jde v posledních letech značně nahoru. Vál s názvem "2012" provází poslední novoroční projev odchozího prezidenta Klause a věnuje se tématu konce světa.

Předposlední kapelou na kompilaci jsou pak S.U.M.O., kteří jsou jeden z mých objevů loňského roku. Jedna se o syrový crustový bordel a kapela zde má dva songy v češtině, a sice "Za rohem" a "Kurva". Není to špatné, ale naživo mě to bavilo o něco víc.

Jako úplně poslední se pak dostává na SEE YOU IN HELL. Tuhle hardcore-punkovou mašinérii asi netřeba víc představovat, loni jim vyšlo skvělé LP "Jed" a kapela drtí i ve válu "Proměny". Opět se jedná o vál, který si musím pustit vícekrát za sebou, především zpěv mě zde pokládá k zemi!

Jelikož místa i data pořízení jednotlivých nahrávek se liší, nemá cenu se zde o tom sáhodlouze rozepisovat, protože pokud budeš chtít, najdeš si to uvnitř vnitřňáku. Nemohu však opomenout kvalitní finální mix od Honzy Kapáka z jihočeského Hellsoundu, protože celá deska působí zvukově uceleně a vyváženě. Tahle kompilace se opravdu povedla, pro mě je to jeden z nejlepších tuzemských počinů uplynulého roku a pevně věřím, že do pár let budu držet v rukách i jejího třetího pokračovatele. Takže pokud předchozí jihomoravská kompilace zvěstovala, že Brno má být spáleno na prach, jsem nucen napsat, že z prachu povstal ještě větší oheň!