>>>   R e c e n z e   >>>   VZ "Hymna šibeničních bratří" / "Podvedení kameloti"

VZ "Hymna šibeničních bratří" / "Podvedení kameloti"

SP
(1988 Supraphon)

První a poslední punková deska v ČSSR

Singl, jehož se roku 1988 dočkal Visací zámek, je zajímavý hned z několika hledisek. Především se jednalo o vůbec první a za minulého režimu nakonec také jedinou u nás oficiálně vydanou punkovou nahrávku.

Deska vyšla v rámci edice Posloucháte Větrník, navíc u příležitosti tehdy konané monstrakce Rockfest ´88 a tudíž má unifikovaný obal, podobně jako celá řada dalších takto vydaných titulů. Zajímavější ovšem je, že kapela zde musela být nuceně uvedena pod zkratkou VZ, čili V zastoupení. Nejeden příznivec toto nevěděl a v prodejně se dožadoval kapely celého názvu, ten však mnohdy naopak neznala prodavačka. Jelikož však deska vyšla na tehdejší poměry v nevelkém nákladu, rychle se po ní zaprášilo. Navzdory tomu ovšem bývala paradoxně ke spatření na některých nečekaných místech ještě pár let po revoluci, kdy už měla být oficiálně dávno vyprodaná.

Nahrávka se ale docela povedla. Má jakžtakž solidní zvuk, snad až na příliš vytažený zpěv, přesto však mají kytary obstojný drajv a celek nepostrádá potřebnou energii. Zjevně lépe dopadla "Hymna šibeničních bratří", dvakráte se rozjíždějící z bubenického tlukotu a vrcholící žhavým kytarovým sólem. Mimoto ji stejně jako i další songy této kapely zdobí Morgensternův text. Rockfestový klip k písni se zjevil v televizním dokumentárním cyklu Bigbít. Čistě autorský popěvek "Podvedení kameloti" je poněkud méně výrazný a trochu monotónnější, bez problémů však jej lze vyslechnout i po letech, přestože v rámci celé tvorby souboru již stačil zevšednět.

Na CD obě písničky vyšly roku 1995, kdy doplnily reediční a vlastně úplně první kompaktní vydání debutového alba.

Každopádně je zřejmé, že v české punkové historii má tento singl velice speciální a hlavně ojedinělé postavení. A dnes je to samozřejmě dávno docela pěkná sběratelská raritka.