>>>   R e c e n z e   >>>   ZEMĚŽLUČ "s/t" | DAVOVÁ PSYCHÓZA "s/t"

ZEMĚŽLUČ "s/t" | DAVOVÁ PSYCHÓZA "s/t"

split LP
(2014|11|06 Papagájův Hlasatel Records)

Po letech zase spolu

Jedna z punkových nahrávek loňského roku, která stále stojí za povšimnutí, je společná deska Davové Psychózy a Zeměžluče. Obě kapely se přihlásily s novým materiálem, což na první pohled vyvolává pozornost především u prvně jmenované, která se novým počinem blýskla naposled v roce 2004. V případě Zeměžluče je tomu naopak, protože té vychází novinky daleko častěji a její diskografie je oproti slovenským kolegům mnohem rozsáhlejší (za zmínku stojí loňský flexi sedmipalec s Gride a čtyři roky stará dvojdeska "Hledání").

Mám rád obě kapely, ale kvůli výše uvedené absenci Davovky jsem se daleko víc těšil na materiál slovenských pankáčů. Ovšem po celkovém poslechu mě nezklamala ani jedna kapela - prostě vše, jak má být. A nesmím zapomenout dodat, že u stejného labelu vyšel již před lety společný počin obou punkových matadorů, byť se v roce 2001 jednalo o sedmipalec.

Stejně jako tomu bylo právě u zmíněného sedmipalce, i nyní je tématem úvodní strany obalu Československo. Zatímco však v minulosti k sobě obě republiky připoutávaly špendlíky, nyní se objevují státní symboly obou rozdělených států, avšak v poněkud pochroumané podobě. K tomu navrch rozkládací vložená příloha, která obsahuje texty i s anglickými překlady a nechybí ani několik fotografií obou kapel.

Jak jsem psal v úvodu, sice již uplynulo deset let od poslední studiové nahrávky a kapela není ani koncertně pravidelně aktivní, přesto zní celá strana Davovky jako by snad k nějaké pauze ani nedošlo a od prvních tónů je kapela bez problému poznat. Punk plný melodických vyhrávek a pichlavých textů, které stojí nejen za poslech, ale i za přečtení. Napadá mě namátkou text ke skladbě "Komunisti": „Tí istí fízli, čo zatvárali ludí, sú ministri platení z našich daní. Spýtaj sa poslanca, čo spravil pre teba, politik ti nepovie nikdy pravdu...“. Textům je ostatně dobře rozumět už při samotném poslechu, protože nahrávka je opatřena kvalitním zvukem. Kromě čtyř vlastních skladeb se kapela pustila i do předělávky "Beds Are Burning" od Midnight Oil, a co si tak pamatuji, Davovka ji hraje i na koncertech.

Otáčím desku a ze Slovenska se přesouvám do Čech, konkrétně do Brna. Zeměžluč je oproti Davovce ostřejší a syrovější, nejen muzikou a texty, ale i samotným zvukem nahrávky. Neúnavný tahoun Šoty vede tuhle kapelu už skoro třicet let a pět nových válů je důkazem, že se rozhodně nehodlá odebrat do punkového důchodu. Naopak! Navíc - stejně jako u Davovky - i v případě Zeměžluče jsou nedílnou součástí hudby texty: „Čím víc maršálských holí, tím víc křížů kolem stojí. Čím míň úrody je z polí, tím zběsileji svět zbrojí, jak vzrůstají závislosti, dav se lépe ovládá. Ďábel nikdy nemá dosti, účet už nám předkládá,“ zpívá ve válu "Směřuj stále výš" nekompromisní Šoty.

Podtrženo a sečteno, tohle album mě baví, protože - ač se nejedná o nějaký vyloženě přelomový materiál - posluchače utvrzuje v tom, že obě kapely mají stále co říci a není či nemusí být pravidlem jen dokola obehrávat léty prověřený materiál. Jsem zvědav, jestli se - především v případě Davové Psychózy - dočkáme ještě v budoucnu nějakého nového počinu, třeba rovnou celé samostatné desky.