Královéhradecká Thema
Eleven vloni udeřila svým druhým dlouhohrajícím albem nazvaným "The
Great Misanthrope". To bylo primárním důvodem naší žádosti o rozhovor,
ale tento se týkal pochopitelně všech vinylů v diskografii kapely,
která s novinkou momentálně aspiruje na první místo v Anketě Domácí
gramodeska 2007.
V roce 1998 jste vydali na vlastní značce Instinct Records své první
EP "Juicy Fruit Coma". Proč jste se hned zkraje rozhodli pro vinyl?
Jak na tu dobu vašich začátků vzpomínáš dnes?
Tenkrát
jsme neměli moc peněz na nahrání delšího materiálu. A ani by to nemělo
moc smysl, protože vydání CD tenkrát bylo ještě pekelně drahý. Jako
kapela jsme byli naprosto neznámí, takže samozřejmě žádnej vydavatel
nebyl ochotnej vydat CD nebo LP. Tak jsme se prostě rozhodli pro
sedmipalec, a pro založení vlastního vydavatelství. Udělali jsme
nejdřív 500 kusů, to se víceméně povyměňovalo s ostatníma labelama a tím automaticky vznikla distribuce. Ten singl zmizel poměrně
rychle, takže jsme udělali dolis, dalších - tuším - 500 kusů,
tentokrát na multicolor žíhaným vinylu. To už je teď celkem
nesehnatelná rarita a dost lidí se nás na to ptá. No a samozřejmě krom
vlastních kopií už nemáme nic.
Samozřejmě... Kdo z kapely na vinylech nejvíce ulítává? Máte to
společně, nebo někdo preferuje CD a vinyl ho třeba tolik neoslovuje?
Je vaší podmínkou, aby materiál vycházel vždy současně na obou těchto
formátech?
Všichni do jednoho jsme vinylový fanatici! Já osobně cédéčka
kupuju jen velice výjimečně, spíš je vždycky někde dostanu. Vinylů mám
okolo tisícovky. Co se týče nahrávek, je naší podmínkou, aby vyšel
zároveň vinyl a zároveň CD. Ale v tom jsme naprosto ve shodě s
vydavatelem, kterým je Barvák z Insane Society Records, a to je opravdovej magor do vinylů, s tím udělej příště rozhovor. He, he. Naše
poslední nahrávka vyšla na černým vinylu, ale limitovaná edice na
zeleným,
plus k tomu byl ještě jako bonus slipmat na gramec.
Jo, mám to! Baví vás tyhle limitovky?! Neuvažoval jsi nad tím, že pro
sběratele těchto limitovaných edicí se vlastně obyčejné verze nakonec
mohou stát raritami, protože většinou volí výhradně ty limitované?
Ech! Jsi blázen do různých omezených sérií, a podobně? Která ti
naposledy udělala opravdu radost, odhlédneme-li od Thema Eleven?
Ale jo, limitovaný edice jsou super, každej je přece rád, když má
doma nějakou tu raritku. Samozřejmě mi dělá radost, když se kouknu jak
cena na ebay roste, ale na druhou stranu mě vytáčej takový ty
vykukové, kteří s tím cíleně kšeftujou. Co se týče omezenejch sérií,
už si nepamatuju, která mi udělala radost, spíš mě potěší když narazím
na první pressy starejch metalů, nebo prostě kapel, který jsem
poslouchal v patnácti z kazet. Jinak si nemyslím, že by se obyčejná
verze stala větší raritou. Když z 1000 kusů bude 50 limitovanejch, tak
prostě 950 lidí má logicky smůlu. Ha ha.
Jo, jasně, byla to trochu ironie… A hele ho, první pressy starejch
metalů... Já chci nějaký konkrétní jména, na jakých si Thema Eleven
vylamovala mléčný zuby obrušováním gramohrotů!
Jo, tak co mám konkrétně první pressy teď z hlavy nevím, a pídit
se po tom radši nebudu, neb poměr toho co mám a toho, co bych chtěl
mít, je žalostnej.
Druhým počinem bylo split LP s Ravelin 7. Jak jste se s nimi vlastně
dostali na společný vinyl? Desku vydaly tři labely v kooperaci. Bylo
vše k vaší spokojenosti? Kolik se toho dostalo „přes pulty
supermarketů“ mezi zájemce?
Byli jsme - a jsme - kámoši, obě kapely začínaly zhruba nastejno,
tak jsme naplánovali split 7" EP - zase kvůli nedostatku financí. Pak
po jednom společným koncertě, kde tehdy hráli ještě Albion, za náma
přišel Dan Dudarec, jestli bychom nechtěli vydat split 10" EP. Jinak
Dan má label Minority Records, dneska vydává takový ty
intelektuální experimenty, ale tenkrát se dokonce spekulovalo, že tam
vyjde první LP Lvmen. No byla to nabídka jak kráva, protože v tomhle
stylu v Čechách fungoval už jen Day After. Jenže pak jsme se domluvili
s Ravelin 7, že do toho vrazíme nějaký vlastní prachy a vydáme to na
split LP - když už, tak už. Krom toho vylisování 10" EP a LP stálo
stejně, takže jenom větší náklady na studio. My jsme měli Instinct
Records, oni založili Defender Records. Jo, a mezi lidi se toho
dostalo asi 1000 kusů, plus něco na kazetách. Pak na Střílek Records
vyšlo CD, kde byly ještě nějaký bonusy. Ještě se pak spekulovalo o dolisu... Kdybyste to někdo chtěl dolisovat, dejte vědět, mám doma ještě
asi tisícovku plonkovejch obalů a vnitřňáků. Jinak, svým způsobem to
je pro mě nejlepší vinyl T11.
Uvažujete, že byste v budoucnu s Ravelin 7 zase něco udělali nebo se
od té doby vaše cesty rozešly?
Naše cesty se nikdy nerozešly, hudebně možná trochu jo, ale na to
sere pes. Žádná spolupráce není vyloučená, krom toho - kdykoliv spolu
hrajem, je to pořádná mela.
O dva roky později vyšlo split 7" EP s Gnu. Která kapela oslovila
kterou? Nebo přišla nabídka od vašeho prvního zahraničního
spoluvydavatele, v tomto případě Cathouse Records?
Tak to už přesně nevím, možná s tím přišel Klaus z Cathouse. V
každým případě to původně měla bejt splitka s Theory Of Ruin (tehdejší
kapela Alexe Newporta) a mělo to vyjít i ve státech na Elastic Records.
Dokonce i nějaký turné bylo rozplánovaný. Jenže ta kapela se rozpadla
a rozhodli se to nevydávat. S Gnu byla dohoda poměrně jednoduchá,
akorát byla sranda když jsme se dohadovali o obalu. My jsme vymysleli
nějakou rozřezanou manga holčičku, bez ručiček a nožiček, o střevech
ani nemluvě. Posílám to Adamovi a on: „Hele, víš, není to trošku moc?“
Za pět minut další mejl: „Kluci, fakt to ještě nechcete přehodnotit?“
A za dalších pět: „Sorry, fakt o tom přemejšlím jak se dá, ale s
tímhle obalem do toho nejdem.“ Jo, to byly zlatý časy, to byl Adam
ještě hodnej kluk.
Teď už zlobí?
Nemůžu šířit drby, on by byl naštvanej.
Obal tedy nakonec dopadl jinak, nepoměrně střízlivěji. Návrh Gnu,
kompromis? Jak rychle se to EP prodalo?
S obalem jsme se konečně dohodli tak, že by měly bejt obě strany
podobný, aby to sedělo. Dělal ho nakonec grafik Gnu, Ganjalood.
Prodalo se to poměrně rychle, myslím že bylo 500 kusů na černým a 100
na bílým vinylu.
Další split 7" EP a další zahraniční vydavatel, tentokrát rakouský My
Head Is Spining Records. Řekni pár slov k EP s Canltrashcan!?... Další
vinylové nahrávky - takto vlastně dvě dlouhohrající desky - už
vycházejí pouze doma. Utichl nadobro zájem potenciálních zahraničních
vydavatelů?
Tohle EP se prodávalo jednoznačně nejhůř. Myslím, že vydavatel
podcenil propagaci, a pak se nějak odstěhoval do Kalifornie nebo kam a
na label se asi vykašlal. Problém byl taky v tom, že to byl picture
disk se složitějším obalem, takže sice vypadal parádně, ale projevilo
se to v ceně. Taky to nahrávání byl pro nás experiment, kompletně celý
bicí jsme nahradili elektronickejma. V podstatě kromě poslední desky
to je jedinej vinyl, kterej ještě není vyprodanej. Jinak zahraniční vydavatelé se pořád ozývaj, problém je jenom v tom, že náš vydavatel
má trh poměrně dobře pokrytej, takže na jakýmkoliv vydání venku někým
jiným svým způsobem tratí. Takže jsme si vymohli, co se týče novýho CD,
že vyjde v Rusku na Oldschool Kids Records, dál je v jednání Ukrajina,
Malajsie a Mexiko. Taky snad brzy vyjde diskografický CD, taky v
Malajsii. V Německu na Yehonala Tapes vyjde
minulá deska na kazetě.
Zní to dost předpotopně, ale oni dělají speciální limitovaný barevný
kazety se skvělejma art obalama. Jinak věci z minulý desky vyšly na
4split CD na Impure Muzik ve Francii, a předtím ještě split se Slavier
v
Itálii.
Plus mrtě kompilací všude možně.
Za co je k dispozici ten picture disk a kde si jej lze ještě objednat?
Víme jak to chodí, zatím k mání, zítra raritka…
Nejlíp asi přes mejl: rave666 zavináč czechcore tečka cz, cena 70
kaček...
K první dlouhohrající desce jste se dostali po nějakých osmi letech.
Byl už trh natolik ze všech stran oťukán a zájem takový, že jste se
toho prostě nebáli a šli do toho s jistotou? Myslím tím tedy Instinct,
Insane Society a Malárii... A propós, jakým způsobem došlo na
„kontrakty“ s posledními dvěma jmenovanými labely?
Tak do vydání vinylu nikdy nemůžeš jít s jistotou. Je potřeba to
hodně promejšlet. Ale pokud má kapela nějaký zázemí v undergroundu a
je koncertně aktivní, dá se to. A to i když jde o míň známou kapelu.
Jinak ty kontrakty, Barvák i Martin Valášek, šéfové obou labelů, jsou
naši dlouholetý kámoši, takže dohoda nebyla zas až tak složitá. Ve
scéně, ve který se pohybujeme my, vůbec tak nějak všecko funguje na
kamarádský bázi.
Žádný smlouvy, zbytečný papíry, atd.? Stalo se vám, že jste na to
někdy v něčem dojeli? Je mi jasný, na jakých principech funguje
hardcorová scéna, přesto se zeptám, protože nikde nejsou jen svatí…
Nevzpomínám si na nějakej zásadní průser, spíš dřív, když jsme
ještě byli jen lokální nýmandi, se občas stalo třeba „sorry, přišlo málo
lidí, musíme vyplatit hlavní kapelu“, atd. Ale ani to se zas tak často
nestávalo, spíš ten organizátor předem
řekl, že nám nezaplatí celej
cesťák, a bylo na nás, jak se rozhodneme. Nebo třeba jsme párkrát
narazili na nezkušenýho organizátora, kterej jaksi opomněl zajistit
spaní kapele, která přijela 500 kilometrů a tak. Ale to se stalo tak
jednou, dvakrát. Teď už se to nestává, dostáváme to, co bylo
dohodnutý. Organizátoři se bojej, protože jinak bychom to rozmázli na
Czechcore. Ha, ha.
Czechcore, dobrá nahrávka na další otázku! Jak dalece jste v tomto
serveru zainteresovaní? Sice jej není potřeba představovat, ale řekni
pár slov o jeho chodu, pozadí, budoucnosti…
Na to se musíš zeptat povolanějších. Já tam pouze přispívám, jako
kupa dalších lidí. Jinak pod Czechcore jsou
weby jak Thema 11, tak
Karl Marx a Instinct Booking Agency.
Snad budeš sdílnější k další smeči: Instinct Booking Agency. Na jaký
bázi funguje a jaká je její hlavní náplň? Třeba daří se přes
internetovky shánět kapelám z venku koncerty v Čechách? Jaká je jejich
úspěšnost?
Instinct je vlastně občanský sdružení, začínali jsme na principu,
že jsme v Čechách udělali koncert nebo turné pro kapely z venku. A ty
zas udělali koncert pro naše kapely. Díky tomuhle se nám podařilo hrát
v šestnácti zemích Evropy. Postupem času jsme se vypracovali, děláme
turné, pronajímáme dodávku, aparaturu, pracujeme pro velký fesťáky (Brutal
Assault, Antifest, Obscene Extreme, Fluff atd.). Jezdili jsme mimo
jiný s Dismember, Rotten Sound, Hellnation, Extreme Noise Terror,
Sayyadina. Taky spolupořádáme vlastní fesťák - Play Fast or Dont.
Pokud by měl kdokoliv zájem o naše služby, stačí říct. Více info na
instinct.czechcore.cz.
Debut Thema Eleven dostal název "Choose Your Beast" a podtitul DCLXVI.
Měnil bys na té desce něco zásadního s odstupem let? Tuhle klišé
otázku položím ještě trochu jinak: Cítíš dneska, že Thema Eleven byla
na svém debutu hotovou, v dobrém slova smyslu dospělou kapelou?
To určitě nebyla, ale do tý desky jsme
- stejně jako do tý poslední
- dali všecko, co jsme mohli. Samozřejmě, teď máme mnohem víc
zkušeností, a měli jsme teď i daleko větší rozpočet, ale ani tak bych
na DCLXVI nic extra neměnil. Prostě víc jsme ze sebe dostat nemohli, a
jestli to je dost nebo málo, to ať posouděj ostatní.
O „zpěv“ úvodního tracku se postarala ikona undergroundu, Egon Bondy.
Jaká s ním byla „spolupráce“?
To je jenom krátkej sampl jednoho z jeho projevů. A spolupráce
nebyla žádná, prostě jsme Bondyho vykradli, aniž by o tom věděl. Teda
snažili jsme se ho samozřejmě kontaktovat, ale bohužel se nám to
nepodařilo. Tímto se Bondymu dodatečně omlouváme. Budiž mu země lehká.
Ten sampl mi zpětně lehce evokuje Lvmen... Sledujete je? Rozumíte si
hudebně, lidsky? Jejich kvality a zkušenosti ani omylem nepopírám, ale
nejsou sem tam přeceňováni?
Lvmen jsou kámoši, známe se léta. Jejich první deska je pro mě
jedna z nejlepších evropskejch desek všech dob, jejich koncert na
Ladronce někdy před deseti rokama je pro mě jeden z nejlepších
koncertů, co jsem kdy viděl. Hráli na tři kytary a místo videoprojekce
měli televizi na který bylo jen zrnění a samolepka LVMEN. Jejich nová
tvorba mě už tolik nebere, proměnili sestavu, a je to teď víc Tool než
Neurosis, což se promítlo i na jejich show. Ale nic proti, ta kapela
je tam kde je jenom díky tomu, že si to tvrdě vydřela.
Kdo je Max, autor obalu a koncepce DCLXVII? Je toto čistě jeho vlastní
autorská práce nebo „pouze“ zhmotnění vašich temných vizí? Volba žluté
byla dána předem?
Max je náš kámoš, profi grafik. Žlutá byla na obalu vinylu a u CD
na ruský verzi. Česká edice byla s jiným panďulákem červená. Obal
kazety byl zas hnědej. Maxovi jsme nechali naprosto volnou ruku, takže
do poslední chvíle to bylo jedno velký překvapení. Zakázka zněla asi
takhle: „něco udělej, je to na tobě“. On zná naši muziku, my jeho
výtvory, a jde to k sobě perfektně. Dělal i novej obal. Je super, že
komplet grafika je originál, žádný stažený věci z netu a tak... Prostě
ty postavy jsme my, i ten font je speciálně vytvořenej pro nás.
Jo, tohle jenom podtrhuje vysoký kredit tý desky.
„The Great
Misanthrope“ je určitě dál po všech stránkách... Má dva druhy obalů,
vedle regulérní verze je tu i limitovka na zeleném vinylu, navíc se
slipmatem na gramec coby bonusem, ... Do budoucna již pravděpodobně
standardní záležitosti, že?
To záleží na nápadu a hlavně na prachách. Ale určitě jo. Jinak,
nejbližší počin by měl bejt split 7" EP s Gride, ten by měl bejt
limitovanej sám o sobě. Můžu exkluzivně vykecat, že Gride tam budou
mít cover "Žiletky" od Psích Vojáků a my cover muže s harmonikou z
"Tenkrát na západě".
To je na co se těšit. Slyšel jsem jak Gride hrají Voivod a byl to
masakr! Ale zpět k novince. Hudebně se jedná o hodně vyzrálou
záležitost, texty jsou tradičně plný bolesti, bezvýchodné,
pesimistické, do muziky zapadající jako sníh do potemnělý mrazivý
krajiny. Jak tohle dáváte v běžném životě, ve skutečnosti - je to
vůbec někdy veselejší než na nový desce?
No, my moc životního optimismu nepobrali, tak je jasný, že o
sluníčku a kytičkách pro pohodový lidičky muziku dělat nebudem. Vždyť
stačí otevřít oči a rozhlídnout se! Krom toho, už řadu let dělám
sociálního pracovníka, takže za tu dobu jsem měl tu čest poznat, jak
se svět/osud dokáže s lidma pomazlit. Jasně, že člověk do značný míry
otupí, ale přeci jen tam něco zůstává a to něco potřebuje ven. A na
sebevraždu sem moc velkej srab.
Elpíčko jste nahrávali v prověřeném Jamoru v Praze a na mix odletělo
za Alexem Newportem. Z čeho vzešla spolupráce s tímto „V.I.P.“ hostem
„zelené“ desky? Je znát zvýšený zájem o novinku třeba jen na základě
tohoto známého jména?
Zvýšenej zájem je, ale těžko říct, jestli to je tím, že mix dělal
Alex. Teď je mnohem lepší promotion, mnohem víc hrajem, taky častěji
hrajem na větších akcích a v cizině. Ale samozřejmě Alex Newport na
tom bude mít podíl nemalej. S Newportem se znám už dobu, kdysi jsem mu
jen tak zkusil napsat, jestli neví, kde by se dal sehnat první singl Fudge Tunnel. A on mi dal tip, kterej vyšel, tak jsem mu na oplátku
poslal splitku s R7. On z ní byl nadšenej tak, že ji zařadil do svýho
top ten a navrhnul spolupráci.
Berete úplně každou nabídku koncertu nebo si vybíráte a některé i
odmítáte? Jaké jsou obecně vaše podmínky? Kolik je toho před vámi
třeba příští rok?
Většinu nabídek bohužel odmítáme, z jednoho jednoduchýho důvodu
- je jich moc. Snažíme se preferovat nabídky z končin, kde jsme ještě
nehráli a snažíme se plánovat koncerty rovnoměrně po celý republice.
Podmínky máme následující - cesťák cca 4 Kč/km plus bus/vlak členů,
kteří nejsou z Hradce, plus 2000 Kč navrch (splátky na dodávku). Co se
týče příštího roku, plánujeme jako obvykle dvě turné po Evropě, víc
bohužel nezvládneme, protože dva členové pracujou a nemaj tolik
dovolený. Víkendy hrajeme skoro všechny, takže počítám, že na tom se
nic nezmění. Jinak kdyby záleželo na mě, tak jsem na turné pořád.
Ještě se zastavím u nasamplovanýho Crowleyho… Ten záznam si na nové LP
našel cestu odkud? Mimochodem, objevuje se v jedný ze dvou asi
nejchytlavějších věcí na desce (blíže v
recenzi), který jsou plný podprahovejch kytarovejch vyhrávek! Jsou v tobě, ale prvních několik
poslechů si to vůbec neuvědomíš. Jde to z vás úplně stejnou cestou
jako to pak takhle může působit na posluchače?
Ten Crowley je autentickej záznam z nějakýho dokumentu o něm. Ty
podprahový vyhrávky, nevím, to je spíš výsledek zvukařskýho umu a citu
pánů Ježka a Newporta, než nějakej apriorní záměr.
Dovedeš si představit, že by někdy Thema Eleven pokračovala bez tebe?
Co by se muselo stát?
Beze mě by T11 neexistovala. Kucí sou vysokoškolsky vzdělaný, tj.
chytrý, takže věděj, že bez mý maličkosti by Thema ztratila podstatnou
fanouškovskou základnu, minimálně tu dívčí část.
Díky za rozhovor.
Já díky! Support vinyls!
Pozn.: Rozhovor byl veden formou e-mailu během září, října, listopadu a
prosince 2007. |