>>>   R e c e n z e   >>>   KRUCIPÜSK "Boombay"

KRUCIPÜSK "Boombay"

(2013|11|08 Krucipüsk)

Crossover přehlušený estrádou

Liberecký Krucipüsk překvapuje značnou aktivitou a pouhý jeden rok po rozdílně přijímané předchozí desce KRUCIPÜSK "Rodinnej diktát" se připomíná další novinkou, která zavání možná až zbytečnou uspěchaností. Někdejší přednosti souboru se totiž propadají neznámo kam.

Na první pohled zaujme nejen výrazná obalová stylizace, ale i zjištění, že Tomáš Hajíček shodil většinu svého obličejového ochlupení. Současně s ním však pozbyl dalšího kousku skladatelského umu, neboť je zjevné, že poslední čtyři alba jsou jen stínem těch předchozích. Ostatně se není čemu divit, když ta nejstarší nahrávaly až na zpěváka odlišné sestavy muzikantů.

Úvodní jakože srandovní blbůstka "Ó má ves" slouží hlavně jako odstrašující varování před tím dalším. Přestože album jako celek se vyznačuje částečnou odlehčeností, naštěstí nechybějí ani náležitě tvrdé songy, zejména titulní "Boombay", kde se mísí bumbání, bomba i indický Bombay, dále "JazzAeroBig" nebo "Jelen", žádný z nich ovšem nepřekračuje parametry běžného průměru. Nepatrně lépe dopadá patřičně rychlé a nářezové "Avonojo", vrcholící lehce bláznivým dovětkem, naproti tomu asi největší propad tvoří nudné "Kotě". Tutéž hrozbu představují oba nad sedm minut natažené a v tomto směru zbytečně rozvláčné songy, nicméně "Paráda" má alespoň jakousi specifickou atmosféru, kterou ještě více stupňuje ponuře psychedelická a v rámci dosavadní tvorby poněkud vybočující "Brána". Naprostý kontrast vůči ní ztělesňuje závěrečný poklidně baladický "Ráj", jenž vybavený dětským sborem Koťata připomíná spíše nějakou vánoční besídku Svěráka a Uhlíře.

Pestře pojatý a výrazově svobodomyslný crossover se může opřít o zdařilý zvuk či různorodé aranže, včetně místy použitých dechových nástrojů. Nadále snad přetrvává i letité Hajíčkovo charisma, jež se promítá též do osobitě pojaté slovní potravy, částečné rozpaky ale nepřehlušuje. Možná by pomohlo méně mňoukání či jiného pitvoření, méně umělé stylizace, méně laciné estrády, méně snahy bavit za každou cenu, a naproti tomu znovu více přemýšlet o hudbě.

„Kritikou neprojdem“, naznačuje jeden z textů, a v případě této recenze má poloviční pravdu. Album žel nenabízí ani jednu opravdu povedenou skladbu, a proto nedosahuje kvalit předchozích dvou alb, natožpak vynikajících nahrávek z druhé poloviny devadesátých a první poloviny nultých let, v čele se zřejmě nepřekonatelným vrcholným opusem "Druide!", a svou nevýrazností a rozbředlostí připomíná spíše dvacet let starý debut "Ratata" nebo mnohem pozdější "Ahoj". Na druhou stranu, pořád ještě je to o něco lepší než drtivá většina tuzemského agrobigbítu, s jehož představiteli se tato skupina často paktuje a na jejichž úroveň bývá trochu neprávem stavěna.

Velmi potěšitelný faktor opětovné gramodeskové edice vylepšuje poznání, že oproti minulému vinylu nechybějí texty, zároveň se však lze ptát, proč pánové lépe nepromysleli pořadí skladeb, protože obě strany desky disponují navzájem výrazně odlišnou délkou.