>>>
BERRY | 2009-01-16 >>>
KRYPTOR
"Time 4 Crime"
LP (1991 Monitor)
Čas pro zločin: stále aktuální!
Bylo to již téměř před
dvaceti lety, v lehce pokročilé době porevoluční euforie a stálé
oslavě nabyté svobody debutovaly snad všechny alespoň trochu výrazné a
do té doby ilegální nebo poloilegální kapely. Dejvičtí řezníci vydali
svoji vinylovou prvničku (KRYPTOR "Septical Anaesthesia")
v roce 1990 a zatímco šlo o tradiční „best of demos“, deska
následující byla skutečným křtem a jistým testem, do jaké míry či zda
vůbec je kapela tvorbyschopná a jak obstojí v boji s časem.
Výrazný frontman a zpěvák Marcel Novotný alias Pípa byl (a
nepochybuji, že stále je) člověk s velkým přehledem o scéně, muzice a
věcech okolo a neobklopil se vůbec špatnými muzikanty typu kytaristů
Oty Hereše nebo Petra Buneše, kteří nešetřili nápady ani sebou samými
a do desky "Time 4 Crime" dali své tehdejší maximum, byť vrchol jejich
životní tvorby byl stále před nimi (ovšem vinylové podoby se
následující, třetí album "Greedpeace" bohužel nedočkalo).
Zvukově je dvojka samozřejmě o velký kus dál než debut a byť se
nejedná o žádný světový sound, tehdy masakroval - v té době to bylo
jedno ze zvukově nejnastřílenějších alb; zvuk tady podtrhuje styl a
beze všeho od začátku do konce v dobrém smyslu rozbíjí a drtí. Byť je
svým způsobem zvláštní a jakoby lehce zastřený ničící energií alba,
pro mě je u téhle desky zcela podstatný a určující. Vyslovte "Time 4
Crime" a vybaví se mi onen vše drtící sound bezpečně na prvním místě!
Série jedenácti nabídnutých zhruba tříminutových vypalovaček je
vyvážená co do hudební i textové stránky, plyne stejně rychle jako
hřmící muzika s mnoha extrémními výbuchy, a je stále co poslouchat a o
čem přemýšlet. Oproti mírným - ale velmi milým - úletům na demech a
debutu, došel Pípa ve větší míře k vážným tématům (jejich osou je -
jak z názvu vyplývá - zločin ve svých mnoha podobách), jejichž
zpracování vztekem narvaným srdcem by mu i dnes mohla závidět leckterá
hardcorová kapela.
Side Time:
Klasickou,
nevinnou hrací skříňku, která obstarala působivé intro, vyprovodí
salva bicích a svižná skladba útočící na svědomí drsného posluchače.
Považte už jenom ten zlověstný název temně depresivního otvíráku -
"Zjevení zapomenuté minulosti". Sborová "Vládci" nabídne text o těmito
přisuzované důležitosti jedince ve společnosti (rovná se pochopitelně
nule). Kytarová předehra odstartuje "Maskované stíny", jež prokleje
chlast za volantem. "Halucinace" je pak překotná „oslava bílé pasti“.
Válečný masakr "S.H.M.F." a chuligánskou "Hooligans" si ve své době
vyložili náckové tak jako všechno po tom svém a ne zřídkakdy při
koncertech svorně zdvihali pravice. Oba texty jsou víceméně popisné a
zatímco první jmenovaná je kritická, druhá jim hrála do noty, byť ani
u jedné zhola nepochopili autorův záměr.
Side Crime:
O životě za železnou oponou je velmi procítěný kus "Zajatci
zvůle", který následuje oslava peněz "Obchod se smrtí" a hudebně i
textově „odlehčený“ hit "Maniak (Fucker)" o jedné „úspěšné“ městské
vyjížďce motorkářského gangu. "Zvěrstva" jsou rovněž veselým tématem,
tentokrát o obětování života pro cizí rozkoš. Ta ponurá, zpomalená
pasáž uvnitř skladby je velmi působivá a závažnost tématu naplno
umocňuje. O závěr se trefně postará do samého definitivního konce
gradující eko-masakr, upomínka "A potom nezbyde nic...".
Jehla
lítá v drážkách desky jak hadr na holi, všechny skladby mají svoji
výraznou, nepřehlédnutelnou tvář a texty o něčem tehdy (a vlastně
stále a navždy) aktuálním.
Povrch obalu "Time 4 Crime" byl na
rozdíl od matného debutu lesklý a malovaný obraz vystřídala
fotografie, na které je dívka, nad níž se vznáší stín zločinu jak z
kultovního filmu "Psycho". Na zadní straně je pak dotyčná zachycená v
mini sukýnce zezadu, svírajíc v rukou nožík od krve imitované příliš
viditelně plastelínou. Kapela má konečně na obálce desky své logo -
zde ve stylu „airbrush“ - a obal jako celek graficky poměrně precizně
a žánru zcela poplatně vyvedl tehdy v tomto směru vytížený Storm
(František Štorm). Nechybí ani nezbytný inlay s texty a koláží z
dobových fotografií a v té době tradiční „děkovačkou“.
Z
dnešního pohledu je nadčasově pojmenované album "Time 4 Crime" po
mnoha stránkách logicky možná trochu archaické, ovšem na druhou stranu
jeho sdělení nezestárlo ani o rok. Hudba je velmi slušná a zvuk na tu
dobu velice povedený. Tehdy se prostě jednalo o fošnu jak hrom a v
nemilosrdném testu s časem album prostě a jednoduše slušně obstálo. |