>>>   R e c e n z e   >>>   PRAŽSKÝ VÝBĚR "Komu se nelení - tomu se ženění" / "Jo, já se mám, že je Olda přítel můj"

PRAŽSKÝ VÝBĚR "Komu se nelení - tomu se ženění" / "Jó, já se mám, že je Olda přítel můj"

7" SP
(1982 Panton)

Nová vlna poprvé... a na dlouhou dobu naposled!

V roce 1980 se dala dohromady jedna z nejdůležitějších skupin české rockové historie. Již od poloviny 70. let existující, ale 2 roky stagnující jazzrockový Pražský výběr výrazně obměnil sestavu i hudební směr. Dvě silné individuality – Michal Pavlíček (kytara, zpěv) a Michael Kocáb (klávesy, zpěv) – se obklopily spoluhráči z bývalých kapel (Jiří Hrubeš – bicí, Ondřej Soukup – baskytara, Jiří Tomek – bonga, zpěv) a „nová“ kapela byla na světě. Nová vlna rocku, která dorazila pokoutními cestičkami i do Čech, se pro kapelu stala inspirací, jazzové kořeny základem a instrumentální schopnosti prostředkem k velmi rychlému vzniku nového repertoáru a zahájení koncertní činnosti. V roce 1981 odešel Ondřej Soukup do doprovodné skupiny Karla Gotta, a záhy i Jiří Tomek. Michael Kocáb už ale měl vyhlédnutou novou posilu – ze Zikkuratu přetáhl basáka Viléma Čoka. Kvartet Kocáb, Pavlíček, Čok, Hrubeš lze považovat za nejslavnější sestavu Pražského výběru, která vydržela do roku 1983, kdy kapelu postihl zákaz činnosti.

Ještě předtím, v roce 1982, se Pražský výběr dokonce objevil na televizní obrazovce, v Televizním klubu mladých odehrál česáčům chmele skladbu „Jó, já se mám, že je Olda přítel můj“ a představil se tak divákům Československé televize, ve které působilo divoké pobíhání a extravagantní projev kapely jako pěst na oko. V témž roce vychází singl, na kterém se kromě „Oldy“ nachází skladba s ujetým názvem „Komu se nelení - tomu se ženění“, přičemž u obou se o texty postaral František Ringo Čech.

Obě skladby, ač každá úplně jiná, velmi dobře charakterizují tehdejší tvorbu Pražského výběru. Nespoutané hrátky kytary a kláves, dunivá basa, splašené bubny, ujeté vokály – Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby přináší výstižnou charakteristiku (a protože si myslím, že lépe to vystihnout nelze, dovolím si citovat): „Nepřeberné množství melodických, harmonických i aranžérských nápadů skupina rámuje nezbytným čtyřdobým taktem: neúprosně pulsující tvrdá rytmika s nevšedními nosnými basovými figurami žene před sebou Kocábovy kratičké syntezátorové motivy, které se objevují a vzápětí ztrácejí, a Pavlíčkovy znamenité kytarové riffy.“ Tak, tak.

"Komu se nelení - tomu se ženění" (alternativní název, který kapela také používala, byl "Haťa Paťa") je pomalejší a převládá v ní Kocábův teatrální zpěv. Čechův napůl abstraktní text je asi jeho nejslabší prací pro Pražský výběr. Přesto se díky komunistickému plátku Tribuna proslavil, ostatně následujících pár řádků mělo fatální následky v podobě čtyřletého zákazu: „S oblečením si v ničem nezadává úroveň hudby a textů. Jednotvárné, opakující se melodie (pokud se tak dá mnohadecibelový zvuk vůbec nazvat) doprovázející texty, za jejichž autory by bylo možné považovat spíše chovance psychiatrických léčeben, než lidi, kteří se vydávají za „umělce“. Bohužel, věc je složitější a vážnější. Texty, v nichž se např. opakují „důmyslná“ slova „kaťa, paťa, haťa“ (Pražský výběr) ... vypadající jako výplod chorého mozku, jsou ve skutečnosti výrazem nihilismu a cynismu, hluboké nekulturnosti a ideologických přístupů, které jsou socialistické společnosti zcela cizí.“ Tečka! „Olda“ je svižnější, o zpěv se dělí Pavlíček s Kocábem a občasným jekem přispívá asi i Čok. Recesistický text o Oldovi, který „je vetešník, sbírá staré krámy a hlavně peníze, a peníze si nechá a krámy dá mně, tak si oba žijem, přímo náramně“, se Čechovi povedl nepoměrně lépe.

Singl měl být předzvěstí velké desky, která byla v roce 1982 nahrána. Jenže „díky“ zmíněnému zákazu spatřila světlo světa až o 6 let později. Více o ní i dalším působení kapely v recenzi PRAŽSKÝ VÝBĚR "s/t".