>>>   R e c e n z e   >>>   THE FIALKY "No School"

THE FIALKY "No School"

(2013 Papagájův Hlasatel Records)

Třináct let výletů do roku 1977

Pražská kapela The Fialky patří jednoznačně ke stálicím současné české punkové scény, navíc nijak nelení, a tak si kromě mnoha každoročních koncertů v Čechách a na Slovensku nadělila v loňském roce do své diskografie již třetí samostatný vinyl. Sedmipalec "No School" začíná tam, kde končilo předešlé LP THE FIALKY "Kapitán 77" z roku 2011. Jedná se opět o chytlavý, melodický punkrock s jednoduchými sborovými refrény v textech, přičemž stopáž každé z písniček nepřesáhne tři minuty.

Za obalem (pro punkovou kapelu možná až nezvykle barevným) stojí tatér Tarlito z One Love Tattoo a koláž nejrůznějších motivů, právě které vyvolávají dojem, že jde o tetování, potvrzuje i určitou nadsázku a životní nadhled Fialek, které nepotřebují mít za každou cenu ten nejpunkovější přebal desky široko daleko. Líbí se mi i rozevírací vnitřek, který obsahuje informace k nahrávání desky a stručnou historii kapely včetně diskografie, to vše navíc také v angličtině a jako bonus nechybí ani fotka kapely. A abych nezapomněl, komplet není ušetřen ani přiložených textů, opět v dvojjazyčném provedení. Pěkná práce!

„Na Oldschool - seš mladej, na New school - seš starej“, ozve se z reproduktoru, jakmile najede jehla do první drážky červeného vinylu. "No School", "Hooligans", "Love Kills", "This Is England", "Dj" a "Bangkok" rovná se typický punkrock made in The Fialky a kapela opět vzdává hold první vlně anglického a amerického punku. K tomu navíc české a dobře zapamatovatelné texty, které se na tomhle sedmipalci točí třeba kolem dnes již zrušeného punkového doupěte Úl v Praze, slavném hotelu Chelsea nebo odkazují na kultovní film This Is England a v jednom textu nepřijdou zkrátka ani čeští tuneláři a mafiáni.

Zatímco na desku "Kapitán 77" nahráli Fialky cover od ostrovanů UK Subs, na "No School" dva odkazy na zaoceánské Ramones, i když vlastně v prvním případě jde spíš o vlastní počin basáka Ramones, Dee Deeho. Stejně jako u předchozích nahrávek, kapela opět vsadila na jistotu a navštívila pražské studio 3Bees a zvuk nahrávky tak nijak nezaostává za svými předchůdci, na druhou stranu ani nijak výrazně nepřekvapuje, zkrátka typický sound Fialek.

Podtrženo sečteno, šest svižných punkových válů včetně dvou coverů a důkaz, že starý punkrock je opravdu nesmrtelný, protože se stále najde dost „bláznů“, kteří mají chuť ho poslouchat nebo dokonce hrát. Pokud je tenhle sedmipalec jakýmsi předznamenáním další velké desky, je na co se těšit! Navíc příští rok bude kapela slavit již patnáct let od svého založení a pochybuji, že Fialky nechají tohle výročí bez povšimnutí.