Hlavní stan  |  České vinyly  |  Recenze  |  Rozhovory  |  Odkazy  |  Kapely

Hledané  |  Nabídka  |  Inzerce  |  Poznámky  |  O nás  |  Kontakt  |  English info


>>>   R o z h o v o r y   >>>

ZERO BUDGET PRODUCTIONS "Mít v osmnácti vlastní label"

>>>   E n g l i s h   >>>   

>>> BERRY | 2007-04-26 >>>

ZERO BUDGET PRODUCTIONS "Mít v osmnácti vlastní label"
r o z h o v o r   s   M a r t i n e m   B r ň o v j á k e m

O první letošní zápis do tuzemské metalové diskografie se postaral label Zero Budget Productions z Brna, a sice vydáním LP Absurd Conflict "s/t". O této pozoruhodné gramodesce, předchozích vydáních, labelu jako takovém, kapelách See You In Hell a Absurd Conflict, kde Martin Brňovják působil, respektive působí a pochopitelně sběratelské vášni jsme spolu mluvili zkraje letošního jara.


Začneme sice obligátně, ale možná trochu jinak… Patřil jsi jako dítě do rodiny, která vlastnila gramofon? Jak jsi vnímal první desky?

Ne, ne, bohužel. A vím, že mi to strašně chybělo, protože jsem strašně rád poslouchal hudbu. Rodiče měli doma dost věcí na kotoučáku, takže jsem u toho seděl a poslouchal Elvise, Smokie, Abbu, Boney M. Jenže když pak začali spolužáci nosit do školy LP CITRON a TUBLATANKA, případně nahrané kazety HELLOWEEN, JUDAS PRIEST a podobně, tak mě strašně vadilo, že nic takového doma mít nemůžu. To všechno přišlo až časem, postupně a vlastními silami. Desky samotné jsem dlouho vnímal jako něco, co já osobně si můžu prohlédnout jen v obchodě, či spíše na černé burze, tam byl mnohem atraktivnější výběr a mělo to pro nás jakousi až mystickou příchuť. Dovedeš si představit tu diskusi ve škole: „Ty vole, byl jsem na burze a viděl tam na LP "Walls of Jericho"!“. A pak jsem si koupil za korunu alespoň černobílou fotografickou miniaturu a nalepil do žákovské knížky. Směšné, ovšem tak nějak to tehdy skutečně bylo.

Jo, já měl na penále barevnou fotografii "South Of Heaven", zcela ti rozumím. LP "Walls of Jericho" už dnes ale máš, nebo snad ne?! Kdy sis tento dávný sen splnil?

Mám, ale zrovna tohle konkrétně jsem získal ve vinylovém formátu o mnoho později, spíš jen v rámci kompletace diskografie 80. let, takže v tomto ohledu asi žádná přelomová záležitost. Co se týče mé vinylové kolekce, ta byla v počátcích vázána především na undergroundové záležitosti. Ale který titul a kdy jsem si na vinylu koupil poprvé, to už opravdu nevím. Strašně dlouhou jsem byl omezen pouze na kazety, cédéčka a vinyly jsem začal regulérně pořizovat do sbírky až snad v polovině devadesátých let.

A pak přišla myšlenka na založení vlastního labelu… Jak dlouho tě držela, než si uvěřil, že tě nepustí?

Někde jsem četl, že každý hudební fanoušek chce ve dvanácti mít vlastní kapelu, v patnácti vlastní časopis a v osmnácti vlastní label. Termínově jsem to asi všechno trošku protáhl, nepatřím k nejrychlejším, ale postupně jsem se nějak ke všemu dostal. Budiž provolána sláva amatérské undergroundové hudební scéně, zejména tedy té metalové a punkové, na které člověk skutečně může začít podnikat jakési aktivity, aniž by se musel dopředu cítit jako odepsaný outsider, dokonce naopak
může mít i podporu lidí s podobnými nápady. V době kopírovaných kazet a xeroxovaných fanzinů člověk skutečně nepotřeboval žádná převratná finanční aktiva, šlo o aktivitu, komunikaci a ochotu tomu obětovat čas. Takhle nějak vznikla značka Zero Budget Productions. Když jsem pak měl možnost podílet se na vydání vinylu SEE YOU IN HELL / THE PUBLIC, byl to logický další krok ke zvýšení prestiže labelu. He, he.

To bylo vlastně první vinylové vydání Zero Budget, že? Asi není tajemství, že jsi v té době hrál v See You In Hell na kytaru. Jak se to přihodilo, po jaké době a proč jsi tuto kapelu opustil? Co nového ti tehdy dala?

Během necelého roku hraní u SEE YOU IN HELL jsem toho zažil opravdu hodně, takže jsem vděčný, že mi byla tato možnost nabídnuta. Je to příklad kapely, která se s velice skromnými prostředky dokázala vypracovat na stabilní špičku scény. S Filipem jsem byl dlouho v kontaktu, kapela měla tehdy ideu obohatit zvuk o druhou kytaru, byl jsem tehdy po ruce, takže dobře především pro mě. Jinak bych své přispění do kapely nikterak nepřeceňoval, jak říkám, jsem vděčný za příležitost a za zkušenosti, včetně odpichu ve vydavatelských aktivitách.

A z jakého důvodu jsi tedy v extrémně hardcorových See You In Hell skončil? Lákal tě spíše melodický death metal Absurd Conflict, u kterých jsi zakotvil posléze?

Tak to byla spíš souhra okolností. Odchod od SEE YOU IN HELL byl dán spíš mou osobní neschopností být dále plnohodnotným členem kapely. S ABSURD CONFLICT jsem spolupracoval už dlouho předtím, takže když se jim dlouho nedařilo nalézt zpěváka a termín slovenskočeského turné s NEGLECTED FIELDS a následně studia se blížil, tak se to prostě nabízelo. Původně to skutečně bylo bráno oboustranně jen jako momentální záskok, ale vyvinula se z toho funkční spolupráce, což je nakonec dobře. Stylově jsem tyhle věci vůbec neřešil, myslím, že k oběma žánrům mám stejně blízko i posluchačsky, a to, co obě kapely poskytovaly, byla vysoká kvalitativní úroveň, na které muziku dělají, a také partu skvělých lidí, což je v kapele podle mě možná to nejdůležitější.

Ne možná, určitě! K Absurd Conflict se ještě vrátíme, ale teď by mě zajímalo, jak jsi se dostal ke svému druhému vydání, a sice 7“ EP liberecké thrash metalové legendy V.A.R.?

To byla taky souhra okolností. Kapele jsem už dlouho dělal internetové stránky a Jeny (bubeník) mě tudíž zásoboval různými raritkami ze života kapely. Inspiroval mě videozáznam koncertu, kde kapela hrála nové skladby ještě bez textů, či spíše Berun tam zpíval nějaké nesmysly s anglickým přízvukem. Tak mě napadlo, že by anglické verze nezněly špatně. Navrhl jsem Jenymu pár skladeb, probrali jsme to, udělal jsem k tomu něco jako anglický překlad textů, nahrál u Jenyho doma na kazeťák, aby se to měl zpěvák podle čeho naučit, kapela vše nahrála znovu ve studiu, pak jsem si pohrál s historií, design bookletu má na svědomí tradičně Dalibor z PARASOPHISMA. Myslím, že vydání se podařilo. Mimochodem, z té nahrávací session existuje ještě jedna anglická verze - skladba "Tango na žiletkách", nyní jako bonus na právě vycházejícím CD V.A.R. Vydavatelsky mi pomohly další tři firmy, ovšem oproti miniaturnímu podílu na splitku SEE YOU IN HELL / THE PUBLIC to byl další krok k seriozní vydavatelské práci. He, he.

Vydavatelsky ti pomohly další tři firmy - popiš laikovi, jak přesně tahle spolupráce funguje? Pozoruji, že je to čím dál tím víc oblíbenější model vydání právě v případě 7“ EP, ale i LP a dalších formátů…

Hlavně kolikrát jediná možná. Vydání desky vyžaduje holt dost vysokou jednorázovou finanční investici, což si leckdo jen tak sám dovolit nemůže. Existuje možnost si vypůjčit, ale při předpokládatelné dlouhé době návratnosti, pakliže vůbec jaká návratnost je, to není asi příliš žádoucí. Takže je super, když se víc lidí, nemusí to být nutně firmy, klidně i jednotlivci, složí a vydají něco společně. Výhodou je i to, že každý dostane určitý podíl kusů, o které pak už na vlastní triko stará, takže je tím vlastně vyřešena již část distribuce. Funguje to tak běžně na punkové/HC scéně, která je zvyklá na spolupráci a vzájemnou podporu, není neobvyklé, že počet spolupracujících firem jde do dvojciferných čísel. A samozřejmě je to spíš záležitost vinylů, nejen proto, že je vinyl dražší, ale troufám si tvrdit, že vydavatelé vinylů jsou více nakloněni undergroundovému myšlení a tudíž i otevřenější vzájemné spolupráci.

Tedy jinými slovy, metalová vydavatelství jsou více sólová… Svůj třetí, aktuální a doposud poslední počin, LP Absurd Conflict "s/t", jsi vydal pouze na své značce. Nebyl zájem ze strany potenciálních vydavatelů nebo jsi za tímto účelem záměrně nikoho nekontaktoval?

Řekněme, že už jsem se rozhodl být natolik ambiciózní a udělat všechno sám. He, he. Samozřejmě zase jde o okolnosti. Osobně netoužím příliš po stresu z toho, že některá z domluvených stran se opozdí a ostatní pak považují za neschopného mě… Takže jsem si tentokrát chystal vše sám v rámci svých možností, bez stresu. Samozřejmě alternativou financování v tomto případě byla ta zmíněná méně výhodná, tj. vybrakování účtu hrubě do mínusu…

LP je venku čtvrt roku. Jak jde na odbyt? Je zájem ze strany jednotlivců, distribucí? Doma, venku? Zkus to nějak porovnat… Sám provozuješ distribuci třeba i s jinými nosiči než těmi, které jsi vydal?

Popravdě řečeno, tohle jde velice pomalu… A ani jsem to jinak nepředpokládal. Prostě jak mám čas a chuť, opět bez stresu. Pryč je zatím cca 100 kusů, hlavně výměnou, a když nepočítám, co si vzala česká distra, tak všechno jde ven. Ale v Česku se už nekupují ani CD, takže tohle těžko hodnotit. Co se týká distribuce, nemám čas, ani chuť se tomu nějak programově věnovat. Mám doma samozřejmě hromadu věcí, které jsem získal výměnou, takže je příležitostně nabízím k další výměně nebo rozdávám kamarádům. Ha, ha. Největším problémem toho všeho je asi fakt, že mě přestává postačovat úložný prostor v bytě 1+1, ale nevím, co bych měl vydat, aby to hodilo na dvoupatrový barák...

To je jednoduché - musel bys „vydat“ všanc všechny své vydavatelské aktivity a pomalu můžeš začít stavět. Ech! Proč doma vychází tolik vinylů, když je nikdo nekupuje? Šel jsi do vydání LP s tím, že půjde většina ven? Můžeš prozradit nějaká jména pro tebe významných zahraničních distributorů? Jak se hledají?

Ne, ne, nic jsem do detailu neplánoval, žádné předobjednávky ani smlouvy o distribuci nebyly. Díky dnešním komunikačním možnostem není naštěstí těžké kontaktovat velice rychle kohokoli kdekoli na světě, takže průběžně takto oslovuji své kontakty, známé i neznámé. Taky mě potěší, že se občas někdo ozve s nabídkou sám, což je důkaz, že jakýsi aktivní undergroundově myslící trh existuje. Samozřejmě drtivá většina jde do zahraničí. A českým trhem bych se netrápil, díky výše zmíněným komunikačním možnostem je dnes svět stejně globální. A taky možná připomenu skutečnost, že ABSURD CONFLICT jsou respektovanější kapelou spíš za hranicemi, než doma v ČR.

Tvá připomínka mi napovídá, že bych se měl optat právě na Absurd Conflict jako kapelu. Skupina na mě působí dojmem, že jde - sice možná pomaleji (zato ale konstantně) - stále za svým cílem. Jaký tento je? Bavit se, vydat regulérní debutovou desku u renomované firmy, předskakovat nějaké světoznámé kapele, podniknout rozsáhlé zahraniční tour? Jste ve svých snech jednotní? Zkus trochu představit a charakterizovat jednotlivé členy kapely…

Na takto položenou otázku se mi bude odpovídat asi těžko. Osobně jsem si vědom toho, že kapela je vnímána jako jeden celek, a to, co si kdo z nás myslí, očekává, či jak přispívá do kapely, je vnímáno až v souvislosti se vším ostatním. A k první půlce dotazu - nemyslím, že bychom nutně šli za nějakým konkrétním cílem, řekněme, že pro nás je cílem cesta, po které jdeme. Včetně překážek či radostí, které se na ní vyskytnou. To, že jdeme pomalu, je bohužel nepříjemná pravda i pro nás, holt stádo se v rámci zachování integrity musí pohybovat tempem nejslabších jedinců...

Dobrá odpověď… Po ní jedna trochu fádní otázka - co je vám přece jen trochu bližší: nahrávání, vydávání a věci okolo nebo živé vystupování, koncerty kdykoli a kdekoli?

Koncerty. Kdykoli a kdekoli. Aniž bych tím chtěl jakkoli snížit význam všech ostatních činností. Baví mě vše, od zkušebny přes společné návštěvy restauračních zařízení po vyřizování e-mailů a posílání desek.

Prostě kapela na jednom s čelních míst, ne-li na prvním, že? Zmínil jsi, že máš doma kupu věcí, určitě tě tedy neminula sběratelská vášeň. Pět českých a pět zahraničních suverénně největších rarit tvé sbírky… A nechci slyšet, že rarity nesbíráš nebo že nechceš jmenovat. He, he.

No, muzika na prvním místě, to asi ano. A samozřejmě raritky a různá speciální vydání vévodí ve všech formátech. I když těžko říct, které jsou suverénně největší. Třeba teď se mi cestou z bělehradského koncertu IRON MAIDEN podařilo zcela nečekaně získat speciální LP mých velkých vzorů BIJELO DUGME - výborný koncert z 5.4.1981. Je na něm naprosto úchvatná samolepka - limitovaná edice pouze 20.000 kusů. Ta slova z dnešní perspektivy skoro nejdou k sobě. Jinak přímo z metalu stojí za to stříbrný sedmipalec WITCHFINDER GENERAL "Music", z novějších se pochlubím singlem DISSECTION "The Grief Prophecy" a IMPALED NAZARENE "The Oath of the Goat" - mimochodem, málokdo včetně vlastníků toho singlu ví, že je v názvu jedna zajímavost a není to jen to, že je napsán pozpátku. Fajnšmekři ocení sólové LP Joe Hasselvandera. Všechny tyhle věci zmiňuju hlavně kvůli tomu, že se jedná o mé oblíbené interprety, raritnost sama mi k poslechu neposlouží. Taky bych mohl vybrat nějakých jiných pět titulů, mám bootlegy MAYHEM, o nichž se běžně neví, solidní kolekci japonských SABBAT ve všech možných formátech (byť největší raritkou v tomto ohledu je triko k jejich výročnímu koncertu!), obskurní singl CATHEDRAL, staré sedmipalce z dob počátků švédského death metalu, sólové 2LP Proscriptora z ABSU, které mimochodem představuje rozsáhlou škálu hudebních stylů a nálad… Taky lze za raritní považovat věci, které jsem získal od leckterých kapel a lidí osobně… Chlubit bych se asi mohl do nekonečna, málokdy je k tomu příležitost. He he. Zato s pěti českýma raritama si asi nepomůžu. Česká vinylová scéna je slušně zmapována, navíc díky přehledu diskografií na Vinyl Disk Musick jsem zjistil, že mě chybí některé singly CITRONu ze starších dob, byť jsem byl donedávna přesvědčen, že je mám všechny. Takže spíš si naopak postesknu, že ve sbírce nemám LP KRITICKÉ SITUACE, což bych z úcty ke kapele rád napravil,
ale nevím, zda se mi to kdy podaří.

Mě se bezejmennou desku Kritické situace podařilo ulovit doslova před pár dny… Ty Citrony máš i ve všech různých verzích toho kterého obalu nebo až tak dalece zase nezacházíš?

Něco ano, ale zrovna tohle není pro mě podstatné. Tedy alespoň u CITRONU ne. Upřímně řečeno, leckdy mě dnešní snaha o samoúčelnou jedinečnost některých vydání připadá trošku hloupá, zejména undergroundové kapely to nemají zapotřebí. Samozřejmě takové chuťovky, jako vlastnoručně dělané obaly, kde každý je unikát, mají můj obrovský respekt. Hlavně Radek z NAPALMED je v tomhle obdivuhodný. Ten člověk má opravdu rád to co dělá, i když přiznám se, že ta hudba mě oslovuje velmi málo.

Sbíráš českou classic rock, respektive hard´n´heavy scénu systematicky? Případně jaký je tvůj konkrétní sběratelský záběr?

Uff, tohle je na člověka, který dává přednost přirozenému chaosu, moc systematizující dotaz. Ale mám samozřejmě pár tématicky ucelených součástí své vinylové sbírky, které se přímo vážou i na mé hudební preference. Zmínil jsem Japonce SABBAT, k tomu se vztahuje celá tahle japonská NWOBHM tribute scéna (zdravím neúnavného dodavatele Pavla Tušla), pak taky potěší klasika zmíněného žánru přímo z Anglie, ze současnosti se soustředím spíš na klasický doom metal. A pak se mi úspěšně daří zaplňovat police skandinávskýma a americkýma crustovýma kapelama, abych trošku žánrově přeskočil. Zmíněný hard and heavy určitě, zejména co se týče východních zemí, ale asi už nikterak systematicky, většinu toho, co považuju za nutné, už asi mám.

Sleduješ svoji tuzemskou „konkurenci“? Pasivně či aktivně? Zajímá tě víc než ta zahraniční nebo nepociťuješ nějaké zásadní rozdíly?

Konkurenci… He, he. Aktivně ji podporuji, samozřejmě! Kdyby už nic, tak zcela prozaické hledisko budiž, že poštovné v rámci ČR či koupě na koncertě mě vyjdou nesrovnatelně levněji, než objednávání desek ze zámoří! Jinak rozdíly nevnímám, těch lidí zas není tolik a všichni tihle maniaci se asi za mlada praštili stejně do hlavy, takže si všichni rozumíme. Ha, ha.

Jo, nepochybně! Kromě jiného se věnuješ tvorbě webových stránek. Kapely ve tvé stáji tak mají výborný „e-servis“ - jak Absurd Conflict, tak V.A.R. i See You In Hell mají webovky - většinou včetně aktualizací - od tebe. Je to tvoje záliba či chceš mít jen vše pod kontrolou? Co ty a internet? Dobrý sluha, ale zlý pán?

Internet určitě výborný sluha... Byť o jistém vlivu na degradaci určitých hodnot by se dalo taky hovořit. Ale smrt empétrojkám už jsem provolával jinde. K webovým stránkám - nejedná se bohužel o nic kvalitního, na grafiku nemám žádné nadání, nicméně snažím se využít klíčové funkce informačních technologií, tj. toho předávání informací. Jinak pro upřesnění, o web SEE YOU IN HELL se už dlouho stará Filip sám, byť zachoval mou původní strukturu a design, což jsem samozřejmě rád, když některé mé výtvory mohou být užitečné i takto.

A propós, zabýváš se překladatelskými službami... Nechceš zaujmout pevné místo v redakci Vinyl Disk Musick? Angličtinářů se smyslem pro vinyl není nikdy dost! Cha, chá!

No jo, něčím se živit musím. Sice je to někdy o držku nemít stálé zaměstnání, ale zase můžu flexibilně přizpůsobit svůj čas činnostem, které zrovna potřebuju upřednostnit. Nabídku místa v redakci s díky odmítnu (mimochodem, nechtěl jsi místo „pevné“ napsat „dobře placené se zaměstnaneckými výhodami“?), avšak nebráním se případné spolupráci či výpomoci.

Jasně, mohl jsi mít stravenky, dobrý plat a nemusel se starat o odvody. Tvoje chyba! Jaké jsou tvé vize do budoucnosti Zero Budget Productions? Existuje třeba něco jako „ediční plán“ nebo vše realizuješ na základě svých momentálních vjemů a pohnutek reagující na aktuální podněty z tvého okolí?

Žádné plány, žádné vize, nakonec i pracovní náplň na nastávající den často přizpůsobuju podle toho, jak je mi po včerejšku blbě nebo jak je venku pěkně. Takže určitě druhá zmiňovaná verze v závislosti na možnostech a schopnostech. Samozřejmě nějaké konkrétní představy mám; doufám, že se brzy úspěšně realizují.

Díky za tvůj čas a zájem! Vinylu zdar!!!

Nemohu reagovat líp, než zopakovat totéž, tedy: Díky za tvůj čas a zájem! Vinylu zdar!!!


Pozn.: Rozhovor byl veden formou e-mailu během dubna 2007.

 

Diskografie Zero Budget Productions:

2003  THE PUBLIC | SEE YOU IN HELL  split 7" SP

2004  V.A.R. "Fifteen Years Fast Like Bikila"  7" EP

2007  ABSURD CONFLICT "s/t"  LP

 

Rozhovory | Hlavní stan


Srpuls.CZ | Vdmusick © Λ-Ω Magick Disk Musick 

NAVRCHOLU.cz
MS IE [Win] 6.0 & Mozilla Firefox [Win] 1.5.0.4 >> 1024x768 pix.