>>>
BERRY | 2007-03-31 >>>
ROOT
"O gramodeskách v předvečer velkého turné"
r o z h o v o r s J i ř í m
V a l t e r e m
Povídání
o gramodeskách s kapelníkem brněnských Root nebylo vůbec jednoduché.
Kdysi je kompletoval, ale dnes nevlastní ani první tři desky své
kapely. Vinyl však neodložil zcela - současná vydání Root má pohromadě
a tyto patřičně okomentoval. Ale nejen o tom je následující rozhovor.
Policajti na černých burzách, firma Zeras, „maskot“ Rootan a nakonec
třeba pocity Big Bosse před prvním velkým turné kapely Root, to je
březnový, blackmetalový rozhovor na Vinyl Disk Musick!
Pamatuješ si ještě na svou vůbec první gramodesku? O co šlo a jaké na
ní máš vzpomínky? Posloucháš ji dodnes?
Moje první LP deska byla první deska Beatles, "Please, Please Me"
z roku 1963, a občas ji poslouchám i dnes, ale určitě ne na vinylu,
ten již dávno nemám…
To zní jako kdybys vinyl vyměnil za CD... Je to tak?
Vyměnil… Ale mám ještě velkou spoustu vinylů, žel nemohu si je
přehrát, protože můj gramec je nefunkční.
Do jaké míry tě zasáhla sběratelská vášeň v době, kdy pro tebe byly
gramodesky aktuální?
No, byl jsem posedlý sháněním elpíček… Měl jsem jich fakt
obrovskou spoustu, asi kolem tisíce kusů. Hodně jsem kapely
kompletoval, takže jsem měl například Queen komplet na vinylech a tak.
Má podle tebe gramodeska jako nosič v dnešní době nějaký smysl?
Myslím že v dnešní době už je to pouze rarita pro sběratele.
Vzhledem k tomu, kolik zabírají místa… Také gramofon musí někde stát,
musíš se o něj starat, shánět hroty a já nevím co. Myslím, že dnešní
generace se tím vůbec nebude zabývat.
Je to stále rychlejší dobou ruku v ruce s čím dál větším konzumem.
Gramodeska je určitou alternativou. Dnes sedneš k PC a naplníš
přehrávač stovkami alb s prstem v nose, zatímco pouštění desek je malý
obřad, nehledě na jejich dostupnost.
Já si myslím, že každý to nebere jako ty. Pro mne to žádný „obřad“
není, starat se o desky, čistit je a já nevím co. He, he, he. Je v tom
sice kus nostalgie, ale já nejsem svým založením nostalgik, takže mne
to tak nebere.
Bylo
těžké obstarat si gramodesku v době, kdy jsi je sbíral? Jak to tehdy
fungovalo?
Pro mne nebylo těžké shánět vinyly, protože moje sestra jezdila
často do Vídně za svým otcem, takže jsem měl vystaráno. Pokud mi něco
nesehnala, tak existovaly „černé burzy“, kde se dalo sehnat naprosto
vše. Sice nás občas rozehnali policajti, ale nijak se do toho nehnali,
protože sami sháněli desky taky. He, he. Na burze sis mohl dokonce
objednat desku a do čtrnácti dnů jsi ji zaručeně měl. Tenkrát stálo
jedno nové zapečetěné LP kolem 300 - 400 Kčs, zatímco dnes - jako
rarita - stojí mnohonásobně víc. To už mne vůbec neláká… Navíc když mi
nehraje ten gramec. Ha, ha.
Ty jo, to byly kratší dodací lhůty než dnes! Na druhou stranu je fakt,
že tehdy to byl nosič číslo jedna, komouši nekomouši… Ovšem z aktuálně
vycházejících vinylů Root radost určitě máš, ne? Jako zatím poslední
vyšel v Americe box "Dema". Jak se ti forma vydání zamlouvá?
Jasně, že mám radost, ale je mi to na nic co se týče přehrávání...
To vydání v U.S.A. se mi velice líbí hlavně proto, že existují dvě
verze, jedna levnější a jedna dražší. Opravdu je to vymakaný. Měl jsem
z toho radost.
Jak došlo ke kontraktu s vydavatelem Nuclear War Now! Productions?
Tak tohle není otázka pro mne. O všechny tyto věci se stará
basista Igor. On vede všechna tato jednání a mě pak již jen oznamuje
výsledky a chce po mě souhlas. Jinak nemám tušení co, kde, kdy, jak…
Konec konců všichni tito vydavatelé se obracejí přímo na něj. Takže
sorry, ale nemohu sloužit.
Pojďme
k samotným vinylovým kořenům Root, kteří takto debutovali v roce 1990,
a sice před plnometrážní deskou nejprve singlem "7 černých
jezdců" / "666". Klasický singl byl nápad váš nebo firmy Zeras, která jím
chtěla „prozkoumat zájem“? Kdo tehdy řešil všechny tyhle věci okolo,
které má dnes na starosti Igor?
Vydání singlu byl můj nápad a firmě Zeras se líbil, a tak jej
uskutečnili. Mimochodem, za prodej vinylu "Zjevení" i za singl "7 černých jezdců"
/ "666" bychom dnes měli již nejméně dvě zlaté desky.
Dnes se dávají - myslím - za deset tisíc prodaných, což jsme tenkrát
přinejmenším dvakrát přesáhli. Tehdy jsem všechny věci kolem Root
řešil já sám, vlastně jsem dělal manažera až do příchodu manažera
Jaromíra Tichého. Po jeho odchodu jsem to znovu převzal a teprve až
přišel do kapely basista Igor, tak jsem pomalu začal všechny
organizační záležitosti předávat jemu. Je to velmi schopný chlapík a
navíc jej to baví. Já jsem si nechal na starost již jen jednání s naší
firmou ohledně smluv a návrhy na obaly našich CD nebo DVD, které
následně realizuje náš vynikající malíř a grafik Roman Kýbus.
Jak došlo ke kontaktu a kontraktu s vydavatelskou firmou Zeras? Kdo za
ní vlastně stál a co dělá dnes? Byla to jediná nabídka v té době nebo
jste si pouze vybrali z více zájemců?
Firma Zeras byla tenkrát první a jediná, která se vydala cestou
metalové muziky, respektive jejím vydáváním. Jejich prvním počinem
byli Törr. Já jsem od Vlasty Henycha získal kontakt na majitele
Miroslava Zelenku. Spojil jsem se s ním, on přijel do Brna a začali
jsme jednat. Poměrně rychle jsme se dohodli a byli přijati do jejich
stáje. Vlastně jsme se tenkrát stali první profesionální kapelou u
nás, protože kromě peněz za koncerty a desky, jsme také od firmy
pobírali pravidelný měsíční plat. To už dnes neexistuje. Určitě jsme
se jim vyplatili, když si nás takto hýčkali. Posléze se firma dostala
do finančních problémů díky svým jiným aktivitám (vydávali i knihy) a
tak byla spolupráce ukončena.
Törr byli jejich prvním počinem?! V jakém směru?
Vím že jim dělal Zelenka manažera… Přes ně jsem se s ním seznámil
a mám pocit že je vydal, ale to by ses musel zeptat jich.
Tak
honem ke "Zjevení", parádnímu debutu a jediné velké desce v češtině. V
době vydání se v Plzni prodávala - pokud si dobře vybavuju - za 80
Kčs, byla to v roce 1991 vůbec nejdražší tuzemská metalová deska a
fakt jsem tehdy až zvažoval její koupi (ale jenom chvíli). He, he.
Dneska je její cena - jak jsi obecně zmínil - mnohonásobně větší.
Určitě to je pro muzikanta dílčí akt dlouhodobého zhodnocení jeho
práce. Nebudu se tě ptát, jestli tě to těší, ale zda bys z dnešního
pohledu na "Zjevení" cokoliv změnil a případně proč?
Předposlední kousek vinylu "Zjevení" jsem prodal za sto euro a ten
chlapík si pro něj přijel z Vídně. Co bych měl měnit? Je vydaná přesně
tak, jak jsme ji chtěli, a něco měnit nemá smysl. Nesnáším kapely,
které o svých starších deskách říkají, že by to udělali potom jinak a
podobný kecy. Pokud si za svou muzikou stojím, tak si za ní stojím
jednou provždy. Nemám pravdu?
Určitě. O působivý obal desky se postaral František Štorm.
Předpokládám, že zpracoval i skvělou textovou přílohu. To musela být
ale „pekelná“ práce se všemi těmi písmenky…
Franta je génius! Koneckonců je mezinárodně uznávaným grafikem a
autorem několika druhů písma a fontů. Co k tomu dodat?
Vlastně nic, je to dostatečně známá věc. Když jsme u těch textových
příloh, v následující desce "Hell Symphony" byla dělaná prakticky na
koleně, srovnám-li ji s debutem… Byl to původní záměr? Kdo byl jejím
autorem?
Na koleně? Ta titulní strana se mi líbí. Je to přece celé o Pekle.
Kdo to dělal, nemám tušení, a jak vypadá uvnitř taky netuším.
Mluvím právě o vnitřní příloze…
Nemám ji. Nemám ani jeden vinyl Root, takže debata o obalech bude
asi zbytečná, a to tak že zcela. Mám pouze vinyly Root, které vyšly
nyní. Ale první, druhou a třetí desku nemám.
Obal
desky vyzdobil klasický pentagram, češtinu nahradila angličtina a dílo
se stalo koncepčním. Kam se postupně vytratil „maskot“ Rootan - po
kterém je dnes pojmenována vaše doména - a který předtím vystupoval v
několika textech?
Ty jsi nepochopil kdo byl Rootan?
Myslím, že pochopil, nicméně zcela úplně jasně nikdy nic řečeno
nebylo…
Byl to krycí název pro Satana. Komunistická policie zakázala toto
slovo používat, tak jsem vymyslel takový fígl. To je vše. Jakmile to
bylo možné, tak jsem slovu vrátil původní význam. Ale na jedničce jsme
ještě nechali - tuším - slovo Rootan. Nevím, mám v tom guláš. Ale to
je stejně úplně jedno. Rootan i Satan jsou totéž. I dnes někdy na
koncertech zpívám Rootan. Podle nálady.
Mám dojem, že druhá deska nedostala takovou mediální podporu, kterou
by potřebovala - odrazilo se to nějak na prodeji, třeba když srovnáš
prodejní čísla "Zjevení" a "Hell Symphony"? Byla už v té době firma
Zeras v oněch zmiňovaných finančních problémech?
Jo, jo. Tam už to šlo s nimi z kopce. Nevím co k tomu dodat.
Třetí
album "The Temple In The Underworld" považuji za vrchol tvorby Root,
aniž bych jakkoliv snižoval evidentní kvalitu desek předchozích a
následujících. Jak na tom byl tehdy s propagací Monitor, u kterého
tato deska vyšla? Můžeš jej porovnat se Zeras?
Myslím, že to bylo na stejné úrovni. Monitor tenkrát nebyl ještě
taková firma a také se ještě nejmenoval Monitor/EMI. Ale já ani dnes
nevidím nikde žádné masivní reklamy ze strany Monitoru na cokoli.
Takže mám pocit, že to bylo stejné jako je to nyní.
Máš přehled o prodejních číslech druhé a třetí desky? V případě "The
Temple In The Underworld" musel vyjít vinyl ve vyloženě limitované
edici. Osobně jsem na něj v té době neměl štěstí a dostal se k němu až
zpětně a kromě jedné ulovené kopie jsem na něj již nikdy více
nenarazil…
Já mám dojem, že vydali pět tisíc kusů a jakmile je prodali, tak
již žádný dolis nedělali. Uzavřeli to a tím to skončilo. Pro ně i pro
nás. Později nastala zajímavá situace, když jsme vydali "The Temple In
The Underworld" na CD - Monitor se ozval, že oni mají práva na tuto
desku a oháněli se nějakými paragrafy, tak jsem jim dost tvrdě
odepsal, aby se podívali na data vypršení smlouvy na oné listině. Již
se neozvali. Prostě to zkoušeli, šášuldové....
Po
jedenáctileté „gramopauze“ vychází nejprve v Americe split 7“ EP s
Atomizer, kam jste přispěli skladbou "Ancient Mysteries". Jak vznikla?
Je to docela odvaz! Připravili jste ji speciálně pro toto vydání?
Jo, jo, bylo to speciálně pro tohle vydání, protože to byla
podmínka vydavatele. Musela to být úplně nová skladba. No byl to dost
mazec... He, he, he, … Navíc tam nebubnuje náš bubeník Evil, ale
nějakej host. Už si ani nepamatuju, kdo to byl… He, he, …
Posléze přichází nabídka od Monster Nation a v pořadí šestá deska "Black
Seal" (pouze řadovky "Kärgeräs" a "The Book" na vinylu nikdy nevyšly)
vychází v podobě double LP. K dnešnímu dni je beznadějně vyprodaná. Už
se můžeme zase začít bavit o obalech?
O obalech? No teďka už ano, protože je mám doma. Ha, ha.
Obal
"Black Seal" namaloval američan Seth Haymon. Byla to práce na zakázku
nebo jste si vybrali z jeho „katalogu“? Seznámili jste se přes
internet - je fanouškem Root? Kdo oslovil koho?
Seth oslovil mne na ICQ, jako fanoušek Root. Netušil jsem, že
maluje, a navíc že hraje také v nějaké kapele. Asi po měsíci nadhodil,
jestli bych se nepodíval ne nějaké jeho kresby. Tak jsem se mrknul a
líbily se mi, tak jsem mu řekl, jestli by nenačmáral obal pro Root. No
a pak už jsme si jen mailama posílaly návrhy a řešili to… Nakonec se
to podařilo a obal byl na světě. I když ta postava měla být větší, no
ale je to tak, jak to je.
Uznávám, že na obalu CD je malá, ale na vinylu je - sice poměrně - ale
větší, he, he…
Zajímavé je, že od té doby jsem s ním již nikdy nemluvil, ani si
již nepamatuji, v jaké kapele hrál. Docela by mne zajímalo, co dělá.
Jeho ICQ už nemám, škoda…
Asi si nevedete třeba kroniku nebo něco v tom smyslu? Poslední
kronika, kterou jsem listoval, patřila kapele Asmodeus a mají tam snad
úplně všechno…
Člověče, to ses trefil. To víš, že máme kroniku. Je to obrovská,
tlustá kniha a jsou v ní ve fotografiích začátky Root i s nějakými
komentáři. Taky jsou tam dochovány dopisy od různých kapel, psali jsme
si tenkrát s mnoha kapelami z celého světa. Od Guns ´n ´ Roses až po
Kinga Diamonda. Ale přestali jsme ji dělat po vydání první desky.
Jaksi se již nikomu nechtělo v tom pokračovat.
Po
„Černé pečeti“ následuje „Šílenství hrobů“ a obal je z Deatherova
štětce. Po CD "The Book" jste jeho služeb využili podruhé. Kreslil
obal podle námětu nebo jste vybírali z již hotových obrazů? Jaká je s
Deatherem domluva, spolupráce?
Všechny obaly jsou vždy podle mých námětů, které si zase vybírám
dle svých textů. Takže Deather ode mne dostal námět a pustil se do
toho. Byli jsme u něj doma podívat se na nějaké práce a krásně jsme se
spolu ožrali… He, he, he, … No ale obal na "Madnese Of The Graves" se
moc nevydařil. Je nevýrazný, ta barva je strašná a vůbec je to
nepovedené. Ale to už bylo vinou mnoha okolností, které se tehdy okolo
kapely děly. Takže jsme to nechali být. Nechce se mi to rozebírat,
jsem rád, že na to nemusím myslet. Je to asi jediná věc za celou
historii Root, se kterou nejsem spokojen. Ale jak říkám, je to za
námi.
A
tak jsme se dostali k zatím stále aktuálnímu vinylovému počinu, double
LP "Capturing Sweeden - Live In Falkenberg". Na obalu bylo po letech
použito klasické, strašidelné logo. Proč jste jej po třetí desce
opustili? Připadalo ti archaické, old school nebo tak něco? Kdo je
autorem původního a současného loga Root?
Úplně původního rozteklého loga Root je autorem Blackie. Pak ho
trochu upravil Franta Štorm, pak si s ním zase Blackie hrál… A tak
máme tři oficiální loga a používáme je dle toho, jak nám to ke kterému
albu vyhovuje. Nemyslím si, že logo je zase až tak důležité, aby
zůstalo navždy nezměněné. Důležité je, aby zůstala zachována původní
podoba a myšlenky loga. Přiznám se, že většinu dnešních kapel podle
loga vůbec nerozluštím. Myslím, že je škoda, že u většiny kapel člověk
ani neví, co to vlastně je za kapelu. Tedy pokud je nová.
Šli jste na pódium už s tím, že se bude koncert nahrávat? Nebo se
nahrávka tak podařila, že jste ji nemohli nechat být jen tak? Co na
tebe osobně ve Švédsku nejvíce zapůsobilo?
Na pódium jsme šli jako na každý jiný koncert a já vůbec netušil,
že se bude něco nahrávat. Následně se ta nahrávka objevila a mohu ti s
klidným svědomím říci, že nemám tušení, kdo to nahrával. A navíc jsem
to nikdy neslyšel, protože jak jistě víš, tak můj gramec je mimo
provoz již mnoho let. Ve Švédsku, kde jsme již jako doma, na mne
nejvíc působí čistota ulic, čistota všude kolem. Když jsem si zapálil
na ulici, tak jsem neměl kam odhodit vajgla, protože tam je všude tak
čisto, že mi to bylo trapný. Tak jsem čekal až dojdeme k řece a hodil
jej do vody. Fans jsou tam úžasní a velmi dobře znají naši muziku,
takže je vždy kotel jak má být. Je tam hodně fajn.
Na svém webu v sekci diskografie nemáte tenhle titul vůbec uvedený. Je
to jen nedostatek času na aktualizace nebo jej považujete spíše za
svým způsobem raritní materiál nedostupný každému? To samé se týká i
boxu "Dema", ke kterému se zakrátko dostaneme...
Myslím, že tam není proto, protože je vyprodaný. Pokud by jsme jej
měli na prodej, tak tam bude určitě. Ale tyhle věci dělá Igor, takže
já ti k tomu moc neřeknu.
Už tě přestanu trápit, před námi je stejně poslední vydaná věc, již
zmiňovaný luxusní box "Dema": 2 x double LP, triko, výpravná příloha,
jedním slovem parádní práce. Jakou máš doma verzi, die hard nebo tu
pro obyčejné smrtelníky? Líbí se ti to zpracování nebo sis to třeba
představoval jinak?
Mám samozřejmě „die hard“… A líbí se mi to moc!
Právě finišujete v přípravách na - pokud se nemýlím - první souvislé
zahraniční turné. Jak se na štaci připravuješ po psychické a fyzické
stránce? Něco speciálního?
No, po pravdě z toho mám hrůzu, neboť již nepatřím mezi
nejzdravější lidi a když si představím patnáct nocí v busu (i když
opravdu luxusním) tak nevím, nevím jak to přežiju.
Se současně vydávanými vinyly chápu účast na turné No Mercy jako jisté
zadostiučinění ne zcela doceněné kapele, která jistě neřekla poslední
slovo! Dáš mi za pravdu nebo tohle neřešíš?
Máš pravdu v tom, že to neřeším. Splnil se nám sen a asi bude
záležet jenom na nás, co si s tím počneme. Protože je to vlastně
vstupenka „nahoru“ a už nyní se ozývají pořadatelé z celého světa… A
já už asi začínám být „zdravotní“ brzdou pro kapelu. Ať si myslím co
chci, tak fyzicky je mi 55 let a nevydržím prostě už to, co kdysi. A
taky celej život jsem chlastal a mám pocit, že teď se to odrazí… No,
uvidíme. Třeba bude všechno jinak. He, he, he, …
Rozhovor se bude jmenovat "O gramodeskách v předvečer velkého turné".
Chceš ho nějak uzavřít? Třeba stejnými slovy jako končí deska "The
Temple In The Underworld"? Nechám to na tobě…
Fakt nemám tušení, jak končí deska "The Temple In The Underworld",
ale já nikdy nic neuzavírám, připadalo by mi to jako hrob. Ha, ha.
Takže nechme to otevřené a všem čtenářům vašich stránek přeji příjemné
počtení a spoustu dobré muziky. Děkuji ti za rozhovor.
Taky dík a přeju ještě minimálně dvacet let aktivní činnosti! Velkej
šéfe českýho black metalu.
Fotografie : Rootan.NET, BigBoss.Mysteria.CZ
Pozn.: Rozhovor byl veden formou e-mailu během února a března 2007. |